среда, 26. април 2023.

ONE DOLLAR

Televizija nije forma u kojoj reditelj ima dominantnu ulogu ali jedno imena koje se izdvojilo upravo u ovoj profesiji jeste Craig Zobel. Bilo da je u produkciji Gavina O'Connora režirao seriju MARE OF EASTTOWN koja je donela o'connorovsku sirovost u format televizijskog krimića ili da za Damona Lindelofa radi THE LEFTOVERS, Zobel dolazi sa jednim zanimljivim spojem realizma i estetizacije, skoro naturalističkih prikaza koje ume da preseče neki sugestivan detalj vizuelne simbolike koja dolazi iz sveta fantastike, glumci su kod njega izvrsni a objekti maksimalno iskorišćeni.

Prva serija u kojoj je Zobel - inače dokazani indie reditelj koji je iskoračio u žanr sa sjajnim i proskribovanim HUNTom po Lindelovofom i Cuseovom scenariju, a to je ekipa sa LEFTOVERSa - dobio priliku da bude najveća zvezda jeste krimić ONE DOLLAR.

ONE DOLLAR je kreirao pisac krimića Jason Mosberg koji ima nekoliko izdatih romana, i jedan snimljen film - to je ARSENAL u režiji Stevena C. Millera - jedan od uspelijih DTV radova u kome je veliki oslonac na kerebečenju Nicolasa Cagea, dakle ništa posebno. Mosbergov prozni rukupis je veoma zanimljiv. Piše klasičan krimić na nov način, uvodeći noir u novi milenijum bez potonuča u futurističke narative.

U ovoj seriji, oko Mosberga skupljena je ekipa prekaljenih žanrovskih radnika, Rafael Yglesias koji je potpisao sjajni FROM HELL Braće Hughes i FEARLESS Petera Weira i Graham Grody koji je uspeo da se potpiše na odličnoj seriji QUARRY, trećoj sezoni TRUE DETECTIVE - dok ju je još radio Nic i na RECTIFY.

Sa ovako pouzdanim saradnicima, nema mnogo rizika i oni uspevaju da Mosbergovu riskantnu premisu pretvore u nešto održivo. Iz današnje vizure, možemo reći da je Zobel uradio ovde crossover MARE i LEFTOVERSa, ali u to vreme to nije tako izgledalo.

Od LEFTOVERSa, Zobel preuzima digresivnu strukturu - serija ima deset epizoda, svaka od njih ima drugog glavnog junaka a smenjuju se u fokusu tako što jedna određena novčanica dolara pređe iz ruke u ruku. Predmet koji menja vlasnike i korisnike je stara mustra za konstituisanje ovakvog narativa i ovde je uspeo.

ONE DOLLAR je punokrvan krimić. Nudi zanimljiv slučaj, dosta napetosti, šarmantnog privatnog detektiva na zadatku, vrlo zanimljiv zločin, odlične likove policajaca. Međutim, on u sebi nosi i nešto od indie filma, a što je već primenjeno u seriji LEFTOVERS, gde se velika priča izlaže kroz prikazivanje pojedinačnih sudbina gde je u svakoj epizodi drugi lik protagonista.

Uprsko tom principu digresije, Zobel uspeva da izgradi i ubedljivu socijalnu sliku propasti Rustbelta ali istovremeno i whodunit i whydunit koji nam drži pažnju sve vreme.

Slučaj je smešten u mali grad, praktično varošicu u kojoj lokalna čeličana odlazi u krizu. Jedne noći, na mestu čeličane bivaju pronađene fleke sedam različitih krvi, i stvari kreću da se kuvaju.

Zobelova režija jako evocira neki vrhunski indie film. Tempo izlaganja priče je relaksiran ali je dinamična i izuzetno zanimljiva, pre svega zato što Zobel ne pušta da se pravne i proceduralne stvari pretvore u debatni klub.

Na granici između krimića i hronike života u malom američkom gradu koji izumire, Zobel pronalazi pravu ravnotežu i gradi seriju koja je uprkos brojnim pozajmljenim ili anticipiranim rešenjima, ipak zaista nešto što ni prekaljeni televizisjki gledalac nije puno puta gledao.

Serija nije ostavila dubok trag na američkoj sceni što je šteta jer je reč o kvalitetnom i autentičnom produktu, međutim u sebi je nosila neki limited duh, uprkos koncepciji da se serija i nastavi ako dotle dođe.

Nije bilo potrebe za drugom sezonom. I to je u redu, prva nam ostaje netaknuta.

Нема коментара:

Постави коментар

PICO DE NEBLINA S01

Fernando Meirelles se poslednjih dana aktuelizovao kao reditelj prestižne i upečatljive televizije u serijama kao što su SUGAR i THE SYMPATH...