субота, 6. август 2022.

CUATRO ESTACIONES EN LA HABANA

CUATRO ESTACIONES EN LA HABANA je špansko-kubanska televizijska serija u kojoj je ekranizovan kubanski pisac Leonardo Padura, poznat između ostalog i po svojoj seriji krimića o inspektoru Mario Condeu.

Pre nekoliko godina je Laguna izdala Padurin roman JESENJI PEJZAŽ i njegov osnovni kvalitet je bio u tome što pisac još uvek živi na Kubi a piše kritički o miljeu savremene Kube. Kao pisac koji se bavi i visokom književnošću i žanrom, sam Padura malo kombinuje svoje ambicije i postupke u romanu, pa u domenu krimića kao takvog nije preterano inventivan a sam lik detektiva Mario Condea je poprilično opšte mesto - on radi za policiju u Havani kao najlucidniji inspektor za ubistva, istovremeno je melanholičan, sklon čašici, lakoj ženi i pogrešnoj ljubavi a na sve to voli i da piše. Dakle, to je jedan kič prilično prevaziđen, ali dobro, Padura svakako nije tu da reformiše žanr. Njegova vrednost je u smeštanju tih manje-više klišetiziranih krimi-priča u kubanski milje, post-revolucionarne teme provejavaju kroz njih i u tom pogledu, nema sumnje da se on maksimalno oslanja na društvene okolnosti.

Kritičan je, prikazuje "novu klasu" koja se formirala uprkos egalitarizmu, prikazuje život ljudi sa margine - homoseksualaca i transvestita, krađe i korupciju unutar sistema i sl.

Sve to je opstalo u seriji i zato je ona pre svega vredna.

Kao ni Padurini romani, ni ona ne nudi neku novinu u pogledu forme ili žanra. Svaka epizoda traje sat i po i svaka je bazirana na jednom romanu. Prva je išla i u bioskope.

U tom smislu, ova serija podseća malo na Branaghovog WALLANDERa sa tim obrađivanjem romana u formi TV filma ali i serije istovremeno.

Reditelj Felix Viscarret koji ima iza sebe zanimljive zadatke sa španske televizije, koncentrisano i strpljivo režira seriju, naravno i on je svestan njene najveće vrednosti a to je sama Kuba, njen milje, njen izgled, ona kao društveni ali i fizički ambijent.

Gledalac ne mora biti preveliki poznavalac kubanske istorije da bi razumeo ovu seriju ali što se više razume više će uživati, to je sigurno.

Ono što je naravno specifično jeste pitanje kada se serija dešava pošto je na Kubi sve oronulo i zastarelo pa kao da je vreme stalo. Uniformisani policajci voze stare "lade" a oni u civilu "moskviče", dočim fatalna žena iz prve epizode ima "ševrolet" iz pedesetih. Znajući da Kuba danas ima svog mobilnog provajdera a da u seriji mobilnih nema, rekao bih da se dešava nešto pre sadašnjosti, premda mladi na nekoj žurci slušaju relativno savremenu muziku.

Moguće je da autori samo nisu želeli da zagade finu noir arhaiziranost miljea tako prozaičnim detaljima kao što su mobilni telefoni. Romani su svakako pisani od početka do kraja devedesetih kada mobilnih na Kubi nije bilo.

Ova serija od četiri televizijska filma bila je dostupna na Netflixu, više nije, pa se nadam da će se možda nekada pojaviti i kod nas na televiziji kao zanimljiv i solidno izveden kuriozitet.


Нема коментара:

Постави коментар

GANGS OF LONDON S03

U trećoj sezoni GANGS OF LONDON Sean Wallace biva ubijen do tačke da nema retconovanja i moram priznati, Joe Cole je bio veliki adut serije ...